Regionalne wsparcie rozwoju kompetencji kluczowych w pomorskich szkołach
Nazwa projektu: Regionalne wsparcie rozwoju kompetencji kluczowych w pomorskich szkołach.
Cel główny – podniesienie jakości edukacji w województwie pomorskim oraz zwiększenie wewnętrznej spójności edukacyjnej regionu poprzez kształtowanie i rozwój kompetencji kluczowych uczniów oraz podniesienie kompetencji nauczycieli.
Cele szczegółowe:
- zwiększenie szans na sukces edukacyjny uczniów ze szkół w gminach wiejskich i wiejsko-miejskich o najniższych wynikach egzaminów zewnętrznych poprzez realizację form wsparcia służących kształtowaniu kompetencji kluczowych,
- włączenie do procesu dydaktycznego treści dotyczących historycznych tradycji regionu i jego nadmorskiego położenia oraz wykorzystujących edukację kulturalną z uwzględnieniem wyzwań cywilizacyjnych, w tym klimatycznych, a także postępu technologicznego,
- wzmocnienie kompetencji nauczycieli, w tym kompetencji wychowawczych, cyfrowych, interpersonalnych i komunikacyjnych,
- wzmocnienie kompetencji nauczycieli – doradców zawodowych,
- doskonalenie kompetencji (w tym menadżerskich) kadry zarządzającej szkołami i placówkami oświatowymi oraz przedstawicieli organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe.
Grupa docelowa:
- uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy szkół o wynikach egzaminów zewnętrznych poniżej średniej wojewódzkiej znajdujących się na obszarze gmin wiejskich i miejsko-wiejskich zagrożonych trwałą marginalizacją,
- nauczyciele, w tym doradcy zawodowi z terenu całego województwa,
- dyrektorzy szkół i placówek oświatowych z terenu całego województwa,
- pracownicy merytoryczni organów prowadzących z terenu całego województwa.
Zakres działań związanych ze wsparciem szkół o wynikach egzaminów zewnętrznych poniżej średniej wojewódzkiej, w tym działań o charakterze coachingu szkolnego:
- w ramach grantów organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe realizować będą:
- w odniesieniu do uczniów: dodatkowe zajęcia pozalekcyjne realizowane z wykorzystaniem potencjału różnych instytucji i podmiotów (m.in. instytucji kultury, szkół wyższych, organizacji pozarządowych, pracodawców lub ich organizacji), wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, doradztwo zawodowe;
- w odniesieniu do nauczycieli: szkolenia, studia podyplomowe oraz inne formy podnoszenia kompetencji w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, realizacji zindywidualizowanego procesu kształcenia, wykorzystania technologii komunikacyjno-informacyjnych oraz stosowania aktywizujących metod i technik nauczania;
- ponadto regionalne placówki doskonalenia nauczycieli realizować będą:
- w odniesieniu do nauczycieli: wsparcie do pełnienia nowych ról, takich jak: mentor, tutor, coach;
- w odniesieniu do dyrektorów szkół: wsparcie w zakresie zarządzania organizacją, w tym z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
Zakres horyzontalnych działań związany ze wsparciem nauczycieli, w tym doradców zawodowych:
- w odniesieniu do nauczycieli realizowane będą: szkolenia, seminaria i inne formy doskonalenia podnoszące kompetencje wychowawcze, cyfrowe, interpersonalne i komunikacyjne, w tym w zakresie budowania relacji, a także w zakresie: kształtowania u uczniów postaw obywatelskich i równościowych oraz proekologicznych, autoewaluacji i preorientacji zawodowej;
- w odniesieniu do doradców zawodowych realizowane będą: szkolenia, seminaria i inne formy doskonalenia podnoszące kompetencje, w szczególności w zakresie rozpoznawania predyspozycji uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także wskazywania ścieżek rozwoju edukacyjnego lub zawodowego.
Zakres horyzontalnych działań związany ze wsparciem dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz pracowników merytorycznych organów prowadzących:
- w odniesieniu do dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz pracowników merytorycznych organów prowadzących z całego regionu realizowane będą: szkolenia, seminaria i inne formy podnoszenia kompetencji w zakresie zarządzania organizacją, w tym z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
Zaplanowano objęcie wsparciem 8 000 uczniów (w tym 250 uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych) oraz 800 nauczycieli.
Zakłada się, że po opuszczeniu programu kwalifikacje nabędzie 7 500 uczniów i 700 nauczycieli.
Całkowity koszt projektu: 30 048 737,65 PLN
Dofinansowanie UE: 25 541 427,00 PLN
Okres realizacji projektu: 2023-09-01 – 2025-09-30